perjantai 23. syyskuuta 2011

Hypnoottinen tykki

Lähetetty Nokia-puhelimestani

Tästä sen lähtee

Mobiilibloggaus

Kurssilla

Sykähdyttävää

Sykähdyttää osaamisen edistyminen. Blogilogiikka alkaa hiljalleen aueta.

Pikkuhiljaa jyvälle

Vähitellen tästä alkaa sisäistää tätä blogi-maailmaa. Eiköhän se tästä, kun harjoitellaan ja lisää Tallinnasta!

Juotu jo

Kokeillaanpa taas...

Kolmas kerta toden sanoo! Sähköposti-bloggausta, jokohan onnistuuuu?????

Testausta

Harjoittelemme livebloggausta.

Harjoittelua

Harjoitellaan bloggailua. Kahden koon menetelmäksi tämä alkuun meni, nyt touhu onnistuu hieman sujuvammin. Tuolta löytyy toinen blogi: toiseenblogiin.blogspot.com

Kahvitauko

Treeniä

Harjoittelemme tätä postausta.
Riikan lentokentältä sai ostaa kuivattuja pieniä kaloja, jotka maistuvat ihan entisajan kapakalalle. Edellisellä käynnillä tuli ostettua liian vähän (3 pussia), pitää tarkistaa Tallinnan tarjoukset. Nyt tiedän mitä etsiä. Oheinen kuva ei liity mitenkään kuivattuihin kaloihin.

Toivottavasti olemme joskus Tallinnan reissulta kuivilla vesillä.

Vierailu S-markettiin?

Muistakaahan ottaa S-bonuskortit mukaan :-)

Kokkeilenpa tännekii

K.ope kokeilee teletappina ja leipäpappina uudelleen...

Tätä yritin blogituttaa jo aiemmin, liekö teille näkymättömissä. Näin.. epäillen elelen, elä en.

"Hellou kaikki blogikoulutettavat!

Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa. En vielä tiedä, mikä tämä on ja mitä tämä merkitsee.
 Kyselen mitä tämä tarkoittaa - Was bedeutet das? kuten reformisti Martin Luther.

Olkoon tämä vähänkatkismukseni johdannon ensisanat.."
Blokkaa Tallinna

Urheilua Tallinnassa?

Kämppikseni Eija on luvannut ottaa taitettavat matkapolkupyörät reissuun mukaan. Pieni pyörälenkki aamulla saa mielen reippaaksi ja ehkä siinä sivussa jotain kivaa nähtävääkin löytyy. :)
Pitää ostaa Tallinnan kartta ja ottaa eesti-suomi sanakirja mukaan.

Uutisia laivalta

Iltasanomat

Pohjois-Savon opet hurjastelivat Tallinnan laivalla.

Mitä aiot ostaa Tallinnasta?

Mnä aion ostaa valkosipulileipäsnackseja, ne on hirrrmu hyviä!
Muutos

Ulkomaille

Viikon päästä jo tanssitaan ulkomailla.
Innolla eteenpäin tyrskyissä.

Sykähdyksiä

Yahoo, ja hetken pienen pienen hetken jälkeen jotain toimii... sykähdyksiä siis kohti Tallinnaa..
Livasome.blogspot.com

Sykähdyksiä tänään

Uudet logot ja opiskelijoiden aikaan saannokset, tänään sykähdytti.

Viikonloppu lähenee...

Ei enää montaa tuntia, kun viikonloppu odottaa! Edessä harjoituksia ja "taksikuskina" toimimista :D

Aurinkoista viikonloppua!

Tänään sykähdytti

Sataa tihuutti. Oli sumuista ja lämmintä. Laituri hohti aamun hämärässä, mustassa vedessä. Vesi oli viileää ja virkistävää.

Blogin harjoittelua

Hei kaikille :)

Testailen tätä nyt ensimmäistä kertaa. Mukavaa kun viikonloppu alkaa, ja pääsemme ensi viikolla Tallinnaan. Jos näkisi Tallinnassa vaikka vähän vanhaa kaupunkiakin.

Sykähdyttävää

Mikä tänään sykähdyttää.... no tietysti tuleva viikonloppu, onhan perjantai!

Eka blogi

Kokeilen blogin kirjoitusta ensimmäistä kertaa elämässäni.
Ensi viikolla tähän aikaan sitä ollaankin jo Tallinnassa, toivottavasti merenkäynti ei ole ollut voimakasta ja olemme heränneet virkeinä uuteen päivään.

torstai 22. syyskuuta 2011

Tänään sykähdytti:

että vanhakin voi oppia jotakin uutta.

Minua sykähdytti

Tänään minua sykähdytti se, että pääsin opastamaan opettajia blogin saloihi ja sykähdyttäävää oli se, että kaikilla oli valmiina gmail-tili. Se oli tehty ja ilmoitettu lomakkeella. Olen oikein ylpeä näistä.

Minua sykähdyttää

Että olen saanut opetella tänä aamuna oman blogin tekemistä, että työkaveri töi ihanaa puolukkakakkua maiseteltavaksemme, että saan kävellä omin jaloin ja elää tämänkin päivän täysillä.

keskiviikko 21. syyskuuta 2011

Ruotsin kielen opinnot

Opiskelija, joka ei koskaan aikaisemmin ole opiskellut ruotsia on menestynyt todella hienosti opinnoissaan!

tiistai 20. syyskuuta 2011

Kokeiltiin Bambuseria ja ajauduttiin johtoajatukseen

Natusen Tuomon kanssa kokeilimme tänään Bambuser -sovellusta, jolla voi kätevästi jakaa videoita vaikka livenä. Kokeilemme kaikki yhdessä lisää Tallinnan matkan aikana.

Bambuserissakin törmäsin YLEn Tuija Aaltoon, joka muuten tulee meille Sakkylle pitämään luentoa marraskuun 14. päivä Osaamon ja ISOverstaan seminaariin Älyä, ilmiöitä ja kokemuksia. Olethan varannut ajankohdan kalenteriisi!

Tuija oli haastatellut jo vuonna 2009 Bambuseriin tutkija, suunnittelija Jarno Koposta.

 

Videohaastattelussa mainittiin Jarnon blogi Johtoajatus -olipa houkutteleva bloginimi. Viimeisin kirjoitus taitaa olla viime keväältä, mutta mielenkiintoisia ajatuksia silti johtamisesta verkon välityksellä. Pitäisikö meidänkin saada pomomme verkkoon?

http://johtoajatus.blogspot.com/

sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Sain aloitettua julkaisun teon!

Sain tehtäväkseni laatia Osaamo-hankkeesta julkaisun. Tarja ideoi, että teen julkaisun Wikikirjastoon. Pia opetti minulle julkaisun tekoa pikaisesti perjantaina ja sain jo sisällysluettelon tehdyksi ja pari artikkeliakin on jo julkaisussa. Haastavin työ on tietenkin saada hankkeeseen osallistujia kirjoittamaan julkaisuun, mutta suhtaudun luottavaisin mielin siihin, että kaikki kirjoittavat innostuneina julkaisuun:)


Riippukukka ilahduttaa vielä syyskuussakin

11-vuotiaan puutarhuripoikani taidonnäyte
Tallinnasta aion kirjoittaa oman luvun ja laitan tämän Ope bloggaa Tallinnaan sivustomme -linkiksi juttuuni. Tallinnassa odotan, että pääsen kauniiseen vanhaan kaupunkiin ja tietenkin sitä, että usea kollega innostuu bloggaamaan ja hyödyntämään opiskeljoiden blogeja opetuksessaan.

lauantai 17. syyskuuta 2011

Varkauden kulttuuri kävi Habitaressa

Livebloggausta seuraavalla kerralla, ensi viikolla lisää kuvia...
Huikean sivistävä matka ja kivat matkakumppanit.

http://varkata.blogspot.com/

torstai 15. syyskuuta 2011

Rämälän koulun blogi


Googletin blogeja ja haaviin sattui Rämälän koulun blogi. Olipahan mahtavan paljon tiedotusta, asiaa, tarinoita, oppimistehtäviä, linkkejä... Varsinkin pienten ekaluokkalaisten tuotoksia oli niin kiva klikkailla, että melkein jäin koukkuun. Yritän tässä nyt sitten koukuttaa teitäkin. Käykäähän ihastelemassa. 

Mietin, että meillä ammattioppilaitoksissa alkaa olla kiire, jos tulevat opiskelijamme bloggaavat jo alakoulussa ja ovat tottuneet siihen, että asiat löytyvät verkosta. Ammattioppilaitoksissa tehdään paljon mahtavia työsuorituksia, joita voitaisiin samalla tavalla esitellä muillekin. Laitetaan kaikki opiskelijamme bloggaamaan ja esittelemään taitojaan.

  Rämälän koulun blogi

keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Työpöytä illalla kotona...



Kävin ihailemassa iltapäivän aikaansaannoksianne! Hienosti teitte, blogit alulle saitte! Näppäilyn tiimellyksessä jäivät pohdinnat blogien käyttämisestä ja käyttökohteista keskustelematta. Kun katselin tuotoksianne huomasin teidän jo asiaa pohtineen tahoillanne: Armi miettii blogin hyödyntämistä Kauppis28 markkinoinnissa tai tekemisissä, Mari tekee juttuja majakkalaisten näkökulmasta, Hannele taitaa tiedottamisen, Marja miettii jo opetettavia aineitaan, Sari pohtii miten blogit opetetaan aikuisille, Johanna testailee, Mauri vitsailee, Risto poliitikkona herättää keskustelua... Päivin blogiosoitetta en löytänytkään. Voisiko blogia käyttää jotenkin opoilussa? Onko avoimuus haitta vai rasite? Voiko yleisellä tasolla pohtia opiskelijan valintoja ja tulevaisuuden suunnitelmia? Tärkeintä kaikista oppiminen ja uudet yhteiskunnan taitovaatimukset omaavat, ammattiin valmistuvat opiskelijat. Jaanan ja Moken blogeja on jo opiskelijoilla testailtukin. Mikään ei tietenkään tule kerralla valmiiksi. Aina on parannettavaa, korjailtavaa, kehitettävää. Kehitystyö on paljon mukavampaa kun meitä on monta kehittämässä.
Mitä mieltä itse olette? Mihin blogia voitaisiin käyttää?

Jaana jakaa kahvipullaa, kaloreita kaksi vähemmän :)

 

Jaanalla on jo monta blogia:
englishforinternationalbusiness-jaana.blogspot.com
yritysviestintaenglanti.blogspot.com
matkailijanenglanti.blogspot.com

Kahvilassa tarjolla tänään...

Varkaus liiketalous uusia blogeja

Uusia tuulia opetukseen, näppäimistöt esiin ja opetukset verkkoon. 

perjantai 9. syyskuuta 2011

Vähän viiveellä mukaan

Alan vasta nyt päästä jäljille. Markkinointiviestinnän, sähköisen kaupankäynnin, somistamisen yms. blogi-sivustoilla on aikaa vierähtänyt, mutta omaa blogia ei ole vielä syntynyt. Aiheita ja kiinnostuksen kohteita olisi rutkasti, aikaa vain bloggailuun ei tunnu riittävän.

torstai 8. syyskuuta 2011

Perusta oma blogi

NELJÄS TEHTÄVÄ
Perusta oma blogi Bloggeriin.


Slidesharesta löytyi Jaakko Sannemannin helpot ohjeet blogin perustamiseen Bloggerissa.
http://www.slideshare.net/jaakkokeskari/bloggerin-alkeet

tiistai 6. syyskuuta 2011

Päättäväisyyttä


Nappisuoritus  -ei ihan. Ei mennyt Pepillä ja Latella sunnuntaina ihan nappiin... kaksi kertaa kieltäytyminen esteellä ja tuloksena hylky. Mutta kasokaapas kisan jälkeen otettua kuvaa parivaljakosta! Eikö näykin  päättäväisyys ja tahto onnistua seuraavalla kerralla!

Mikä sykähdytti maanantaina

Minua sykähdytti se, että Partasen Merjan ryhmän Moodlen kurssille on tullut niin paljon tiedostoja ja materiaalia, että heille tuli tarve jakaa jo useammalle kurssille tavaraa.
Minua sykädytti se, että Jokelan Markku kehui Osaamon toiminnan vakinaistamiseksi tehytyä kirjallista suunnitelmaa ja innostui esittelemään sitä jo huomenna eteen päin.
Minua sykähdytti myös se, että Marata haluaa Osaamon pitävän ohjaustilaisuuden "nettiketti ammatillisesta näkökulmasta" kaikille aloittaville ryhmille.
Minua sykähdytti myös QR- koodit. Helpot generaattorit ja skannerit.
QR- koodi hörhöilevä
Pia

Blogit ja Googledocs

Opetin aamulla opiskelijoille Googledocsien käyttöä. Tehtävät palautuivat minulle näppärästi ja opiskelijat ihmettelivät...
Omien kurssien blogeissa on tehtäviä ja linkkejä mukaviin lähteisiin, mm. youtube-videoihin ja opiskelijat voivat tutkia niitä omaan tahtiin.
Oliko se uutuuden viehätys vai mikä kun tehtävät tuli tehtyä ahkerammin kuin koskaan :)

maanantai 5. syyskuuta 2011

Etätehtävä 3



KOLMAS ETÄTEHTÄVÄ:
Kirjoita pieni juttu blogiin. Mikä tänään sykähdytti?
Olen laittanut kaikille gmail-tunnuksensa minulle antaneille opettajille kirjoitusoikeuden blogiini. Kutsu on mennyt siis gmail-osoitteeseesi. Käy kurkkaamassa viesti ja klikkaa itsesi kirjoittajaksi livasome-blogiin.

Kun olet kirjautunut gmail-tunnuksillasi blogiin, pääset kommentoinnin lisäksi myös kirjoittamaan juttuja.
Valitse UUSI TEKSTI –kirjoita tekstisi ja JULKAISE. Tekstisi ilmestyy blogiin ylimmäiseksi. Kynän-kuvasta pääset takaisin muokkaamaan tekstiäsi –muista tallentaa (päivittää) kaikki muutokset.

Kannattaa myös kannustaa ja kommentoida kollegojen kirjoituksia.


Prezissä kuvakaappauksia kirjoittajaksi kirjautumisesta osoitteessa :http://prezi.com/a-jzxosr1uuq/blogi-kirjoittaminen/


Lisää ohjeistusta osoitteesta:http://www.blogihaltuun.net/search/label/Kirjoittaminen

sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Pesisottelu

Moi!
Pelattiin perjantaina pesisottelu "oppilaita" vastaan Kuopion Stadionilla Kuopion Tekniikan opejen joukolla. Mukana oli peräti 7 opea ja saman verran oppilaita. Itse olin siis Varkauden vahvistus Kuopion joukkueessa. Varasin jo ykkösvahdin paikan sekä nelkun keväällä Peteltä, kun ilmeni, että peli järjestetään. Ottelu oli osittain torso, kun vain 6 ripoteltiin ulkokentälle. Yhdenhän piti olla lukkarina (tai syöttäjänä jos ei osannut olla lukkarina). Ottelun alku oli vaikea lukkariongelman takia ja muutenkin. Naapuri juoksutti pelaajiaan kenttää ympäri mielinmäärin. Sitten saimme juonesta pikku hiljaa kiinni, ja alkoi tulla meillekin kovasti juoksuja, niin ettei tuomari ehtinyt kummankaan juoksuja edes laskea.
Itse olen suht tyytyväinen omaan osuuteen, kun muistaa, etten ole peliä harrstanut 22 vuoteen (huom!) Löin kyllä kesällä Vimpelin stadikalla 10 lyöntiä, ja viimeiset onnistuivat mainiosti. Sisäpelitaisi olla virheetön. Ei palanut lyöntivuorolla kertaakaan kukaan, Lisäksi heti ensimmäinen pelin lyönti - ykkösnäpy- onnistui täydellisesti, ja naapurin kenttä yllättyi täydellisesti (ehkä omatkin). Ulkokentällä en ole koskaan ennen ottanut kiinni hiekkatekonurkella jne. Ulkokentällä pallot tarttuivat ihan mukavasti räpylään. Yksi lyönti pisti vielä sormenkin sijoiltaan...
Ja vielä kun kahteen vuoteen en ole pystynyt juoksemaan selkävian takia, niin nyt piti kahden viikon "juoksuharjoituksella" ravata kenttää ympäri monta kertaa. Olisi mm. tullut 2 kunnaria, mutta pystyin juoksemaan vain ensimmäisen. Toki pitää muistaa, että jos osasi kunnon osumia sisäpelissä, oli aika helppo täräyttää kunnari noin harvaan kenttään. huom! jos osasi.

Jos olisi ollut täydet miehistöt, peli olisi ollut tosi mielekästä, vaikka tuota huilia oli tullutkin yhtä paljon kuin akoinaan pelivuosia
Terveisin
Masi