tiistai 14. toukokuuta 2013
maanantai 13. toukokuuta 2013
keskiviikko 10. huhtikuuta 2013
iPad-tykitystä
Voisinko tulla toimeen ilman iPadia? En varmaankaan -tai ainakin tulisi vieroitusoiteita.
Tabletit ovat koulumaailmassa pedagogisesti tosi tärkeitä, pitäisi vaan tietohallinnon hemmotkin saada uskomaan asiaan. Opetus vaan muuttuu teknisesti hurjaa vauhtia, ja tietohallinnolla riittää työsarkaa.
Enää ei tallennella omille k-asemille vaan hyödynnetään Dropboxia ja iFilesia. Yhteistoiminnallisuus on opetuksen tätä päivää.
Todaysmeet.com -yhteiset chattailut netissä http://todaysmeet.com/
BaiBoard -yhtä aikaa monta käyttäjää
Popplet -käsitekartta, visuaalisesti kaunis
MindCreator -käsitekartta yhdelle, ei vuorovaikutusta
iTunes University - paikka, jossa voi jakaa tietoa, esityksiä...
Earth 101 - mielenkiintoisen näköinen karttapalvelu, joka tarjoaa säät ja typografiat
Explain Everything -esityksiä, kommentoitia, suosittu, vrt My BrainShark, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen
iFiles -ohjelmalla jakoon muille
Khan Academy -matematiikkan yhtäöiden konkretisointia
Zite
Science 360 astetta.
Tarvitaanko älytauluja? Voitaisiinko sillä rahalla ostaa kasa iPadeja?
Tabletit ovat koulumaailmassa pedagogisesti tosi tärkeitä, pitäisi vaan tietohallinnon hemmotkin saada uskomaan asiaan. Opetus vaan muuttuu teknisesti hurjaa vauhtia, ja tietohallinnolla riittää työsarkaa.
Enää ei tallennella omille k-asemille vaan hyödynnetään Dropboxia ja iFilesia. Yhteistoiminnallisuus on opetuksen tätä päivää.
Yhteistoimintaan työkaluja
SyncSpace -valkotaulu, jota useat opiskelijat voivat käyttää yhtäaikaaTodaysmeet.com -yhteiset chattailut netissä http://todaysmeet.com/
BaiBoard -yhtä aikaa monta käyttäjää
Popplet -käsitekartta, visuaalisesti kaunis
MindCreator -käsitekartta yhdelle, ei vuorovaikutusta
Tiedonhankintaan
Flipboard -kerää artikkeleita netistä, kategoriatiTunes University - paikka, jossa voi jakaa tietoa, esityksiä...
Earth 101 - mielenkiintoisen näköinen karttapalvelu, joka tarjoaa säät ja typografiat
Explain Everything -esityksiä, kommentoitia, suosittu, vrt My BrainShark, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen
Tehdään kirja
Book Creator -tektiä, kuvia, videoita, ääntä, linkkejäiFiles -ohjelmalla jakoon muille
Khan Academy -matematiikkan yhtäöiden konkretisointia
Zite
Science 360 astetta.
Tarvitaanko älytauluja? Voitaisiinko sillä rahalla ostaa kasa iPadeja?
Itk 2013 alkaa...
Tästä se alkaa, kevään odotettu kolmen päivän ihmettely.
Ihanaa, että hotellihuone oli jo kympiltä valmis ja pääsin jättämään laukut huoneeseen. Seuraavaksi suunnistan lounaalle ja iltapäiväksi opiskelemaan iPadin käyttövinkkejä opetuksessa.
Junamatkalla huomasin Facebookista Seija Knuuttilan postauksen Workshopissa tarvittavista appseista. Seija oli lukenut viimeisenkin rivin infosta.
Parhaimman hyödyn workshopista saa kun osallistujjalla on oma iPad sekä siihen asennettuna seuraavat appit; Syncspace, Wi-Drive, Baiboard, Sktich, Explain everything, Notabilty sekä iFiles.
Ladattu on, illalla sitten tiedän enemmän mitä niillä tehtiin.
keskiviikko 26. syyskuuta 2012
torstai 20. syyskuuta 2012
Kiitos hyvää oli!
Lounastimme opiskelijoiden harjoitusravintolassa. Ihanaa, kun tarjoiltiin pöytiin.
Lähetetty iPhonesta
Nurmeksen rehtori
Laaninen Seppo.
Liiketalous, tekniikka ja liikenne.
Nurmeksessa on ainakin auto-, metalli- ja sähköalat. Putkiasennus uusimpana ja tosi suosittu. Talonrakennustakin on. Maratalla koulutetaan kokkeja ja tarjoilijoita. Matkailualan opiskelijoille olisi alueella töitä, mutta opiskelijoita koulutusohjelma ei kauheasti kiinnosta, tarvittaisiin lisää markkinointia ja ohjelmointipalvelujen nimenmuutosta.
Liiketalouden opetusta Nurmeksessa on tietenkin.
Opetuksen kehittäminen on erityisen tärkeää.
Lähetetty iPhonesta
Piece of cake
Kahvilan toimintaa pyörittävät opiskelijat on jaettu tiimeihin: asiakaspalvelu, markkinointi ja somistus.
Rahastonhoitaja laskee kassat, ja vie rahat pankkiin kauppiaan kanssa.
Hinnoittelu asiakkaan, opiskelijoiden mukaan.
Hirveästi ei voittoa tavoitella ja toimitaan NY-yritys periaatteella. Siis tulot alle 8000 euroa.
Lähetetty iPhonesta
Opiskelijoiden kahvilan kauppias
Kahvila Peace of Cake toimii opiskelijoiden pyörittämänä. Avoinna yleensä välitunneilla ja ruokatauolla. Kokkioppilaat tekevät myytävät leivonnaiset.
Markkinointia mm,pullantuoksulla houkuttelu. Erilaiset kampanjat vetävät asiakkaita, kuten vohvelipäivät. Englantipäivänä asiakaspalvelu englanniksi.
Taloushallinnon kolmosluokka tekee kirjanpidon opinnäytetyönään.
Kuvassa opiskelijoiden keskuudesta valittu kauppias, jolla päävastuu toiminnasta.
Ollaan Nurmeksessa Pohjois-Karjalan ammattiopiston liiketalouden vieraina. Kehitetään yhteistä toimintaa Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ammattiopistojen kesken.
Lähetetty iPhonesta
perjantai 31. elokuuta 2012
Kalakukko-seitsikko
Pientä infoa osoitteessa: http://www.taidetori.com/2012lista/kalakukko-seitsikko
Yhteydenotot sähköpostilla: kalakukko.wb@gmail.com
Lähetetty Windows Phonesta
torstai 9. elokuuta 2012
perjantai 27. huhtikuuta 2012
Kisatulokset YKKÖNEN!!!
Anni on HUIPPU! Tänäänkin paras kaikista.
308 Somistus
1. Närhi Anni, Savon ammatti- ja aikuisopisto, 88.40, kotipaikka Varkaus
2. Turkulainen Mirva, Pohjois-Karjalan ammattiopisto, 83.95, kotipaikka Joensuu
3. Timonen Riikka, Pohjois-Karjalan ammattiopisto, 82.35, kotipaikka Joensuu
4. Ekström Stella, Salon seudun ammattiopisto, 82.30, kotipaikka Salo
5. Jaatinen Hanna, Jyväskylän ammattiopisto, 80.50, kotipaikka Petäjävesi
6. Savolainen Anna, Salon seudun ammattiopisto, 80.25, kotipaikka Salo
7. Käräjäoja Hanna, Raahen Porvari- ja Kauppakoulu, 79.60, kotipaikka Pattijoki
8. Jääskö Tiia, Lapin Ammattiopisto, 78.75, kotipaikka Rovaniemi
Lähetetty iPhonesta
Testaus
(Tätä kirjoitan perjantaina) Testasin eri laitteita, koska eilen laittamani valokuvat eivät jostain syystä tulleet perille blogiin.
Aamulla sähköpostiini tuli viesti Googlelta, että tunnukseni on mitätöity. Ihan paniikissa. Minulla on kaksikymmentä blogia, kymmenkunta verkkosivustoa tehty Google-sites- sovelluksella ja hurja määrä erilaista oppimateriaalia säilöttyinä Google-docseihin.
Kuvien jumittumisen syyksi paljastui ilmeisesti työsähköpostini täyttyminen. En voinut lähettää sillä minkaanlaisia viestejä. En kyllä ole vieä selvittänyt kuinka gmail-osoittella lähetetyt blogiviestit käyttävät työsähköpostiosoitettani. Joka tapauksessa tämä paita oli testilähetys kotikännykästäni, johon on asennettu gmail- sekä työpostit ja lähetys onnistui. Samaan aikaan työkännykästä kuvan lähettäminen ei onnistunut.
Tyhjentelin sähköpostilaatikkoani ja näköjään aiemmin lähetetyt viesti tulla tupsahtelevat blogiin... järjestys kuville on siis hieman outo, mutta en taida mennä aikamerkintöjä muuttelemaan. Ovatpahan muistutuksena tekniikan temppuilusta.
Lähetetty Windows Phonesta
torstai 26. huhtikuuta 2012
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)











