keskiviikko 14. syyskuuta 2011

Työpöytä illalla kotona...



Kävin ihailemassa iltapäivän aikaansaannoksianne! Hienosti teitte, blogit alulle saitte! Näppäilyn tiimellyksessä jäivät pohdinnat blogien käyttämisestä ja käyttökohteista keskustelematta. Kun katselin tuotoksianne huomasin teidän jo asiaa pohtineen tahoillanne: Armi miettii blogin hyödyntämistä Kauppis28 markkinoinnissa tai tekemisissä, Mari tekee juttuja majakkalaisten näkökulmasta, Hannele taitaa tiedottamisen, Marja miettii jo opetettavia aineitaan, Sari pohtii miten blogit opetetaan aikuisille, Johanna testailee, Mauri vitsailee, Risto poliitikkona herättää keskustelua... Päivin blogiosoitetta en löytänytkään. Voisiko blogia käyttää jotenkin opoilussa? Onko avoimuus haitta vai rasite? Voiko yleisellä tasolla pohtia opiskelijan valintoja ja tulevaisuuden suunnitelmia? Tärkeintä kaikista oppiminen ja uudet yhteiskunnan taitovaatimukset omaavat, ammattiin valmistuvat opiskelijat. Jaanan ja Moken blogeja on jo opiskelijoilla testailtukin. Mikään ei tietenkään tule kerralla valmiiksi. Aina on parannettavaa, korjailtavaa, kehitettävää. Kehitystyö on paljon mukavampaa kun meitä on monta kehittämässä.
Mitä mieltä itse olette? Mihin blogia voitaisiin käyttää?

Jaana jakaa kahvipullaa, kaloreita kaksi vähemmän :)

 

Jaanalla on jo monta blogia:
englishforinternationalbusiness-jaana.blogspot.com
yritysviestintaenglanti.blogspot.com
matkailijanenglanti.blogspot.com

Kahvilassa tarjolla tänään...

Varkaus liiketalous uusia blogeja

Uusia tuulia opetukseen, näppäimistöt esiin ja opetukset verkkoon. 

perjantai 9. syyskuuta 2011

Vähän viiveellä mukaan

Alan vasta nyt päästä jäljille. Markkinointiviestinnän, sähköisen kaupankäynnin, somistamisen yms. blogi-sivustoilla on aikaa vierähtänyt, mutta omaa blogia ei ole vielä syntynyt. Aiheita ja kiinnostuksen kohteita olisi rutkasti, aikaa vain bloggailuun ei tunnu riittävän.

torstai 8. syyskuuta 2011

Perusta oma blogi

NELJÄS TEHTÄVÄ
Perusta oma blogi Bloggeriin.


Slidesharesta löytyi Jaakko Sannemannin helpot ohjeet blogin perustamiseen Bloggerissa.
http://www.slideshare.net/jaakkokeskari/bloggerin-alkeet

tiistai 6. syyskuuta 2011

Päättäväisyyttä


Nappisuoritus  -ei ihan. Ei mennyt Pepillä ja Latella sunnuntaina ihan nappiin... kaksi kertaa kieltäytyminen esteellä ja tuloksena hylky. Mutta kasokaapas kisan jälkeen otettua kuvaa parivaljakosta! Eikö näykin  päättäväisyys ja tahto onnistua seuraavalla kerralla!

Mikä sykähdytti maanantaina

Minua sykähdytti se, että Partasen Merjan ryhmän Moodlen kurssille on tullut niin paljon tiedostoja ja materiaalia, että heille tuli tarve jakaa jo useammalle kurssille tavaraa.
Minua sykädytti se, että Jokelan Markku kehui Osaamon toiminnan vakinaistamiseksi tehytyä kirjallista suunnitelmaa ja innostui esittelemään sitä jo huomenna eteen päin.
Minua sykähdytti myös se, että Marata haluaa Osaamon pitävän ohjaustilaisuuden "nettiketti ammatillisesta näkökulmasta" kaikille aloittaville ryhmille.
Minua sykähdytti myös QR- koodit. Helpot generaattorit ja skannerit.
QR- koodi hörhöilevä
Pia

Blogit ja Googledocs

Opetin aamulla opiskelijoille Googledocsien käyttöä. Tehtävät palautuivat minulle näppärästi ja opiskelijat ihmettelivät...
Omien kurssien blogeissa on tehtäviä ja linkkejä mukaviin lähteisiin, mm. youtube-videoihin ja opiskelijat voivat tutkia niitä omaan tahtiin.
Oliko se uutuuden viehätys vai mikä kun tehtävät tuli tehtyä ahkerammin kuin koskaan :)

maanantai 5. syyskuuta 2011

Etätehtävä 3



KOLMAS ETÄTEHTÄVÄ:
Kirjoita pieni juttu blogiin. Mikä tänään sykähdytti?
Olen laittanut kaikille gmail-tunnuksensa minulle antaneille opettajille kirjoitusoikeuden blogiini. Kutsu on mennyt siis gmail-osoitteeseesi. Käy kurkkaamassa viesti ja klikkaa itsesi kirjoittajaksi livasome-blogiin.

Kun olet kirjautunut gmail-tunnuksillasi blogiin, pääset kommentoinnin lisäksi myös kirjoittamaan juttuja.
Valitse UUSI TEKSTI –kirjoita tekstisi ja JULKAISE. Tekstisi ilmestyy blogiin ylimmäiseksi. Kynän-kuvasta pääset takaisin muokkaamaan tekstiäsi –muista tallentaa (päivittää) kaikki muutokset.

Kannattaa myös kannustaa ja kommentoida kollegojen kirjoituksia.


Prezissä kuvakaappauksia kirjoittajaksi kirjautumisesta osoitteessa :http://prezi.com/a-jzxosr1uuq/blogi-kirjoittaminen/


Lisää ohjeistusta osoitteesta:http://www.blogihaltuun.net/search/label/Kirjoittaminen

sunnuntai 4. syyskuuta 2011

Pesisottelu

Moi!
Pelattiin perjantaina pesisottelu "oppilaita" vastaan Kuopion Stadionilla Kuopion Tekniikan opejen joukolla. Mukana oli peräti 7 opea ja saman verran oppilaita. Itse olin siis Varkauden vahvistus Kuopion joukkueessa. Varasin jo ykkösvahdin paikan sekä nelkun keväällä Peteltä, kun ilmeni, että peli järjestetään. Ottelu oli osittain torso, kun vain 6 ripoteltiin ulkokentälle. Yhdenhän piti olla lukkarina (tai syöttäjänä jos ei osannut olla lukkarina). Ottelun alku oli vaikea lukkariongelman takia ja muutenkin. Naapuri juoksutti pelaajiaan kenttää ympäri mielinmäärin. Sitten saimme juonesta pikku hiljaa kiinni, ja alkoi tulla meillekin kovasti juoksuja, niin ettei tuomari ehtinyt kummankaan juoksuja edes laskea.
Itse olen suht tyytyväinen omaan osuuteen, kun muistaa, etten ole peliä harrstanut 22 vuoteen (huom!) Löin kyllä kesällä Vimpelin stadikalla 10 lyöntiä, ja viimeiset onnistuivat mainiosti. Sisäpelitaisi olla virheetön. Ei palanut lyöntivuorolla kertaakaan kukaan, Lisäksi heti ensimmäinen pelin lyönti - ykkösnäpy- onnistui täydellisesti, ja naapurin kenttä yllättyi täydellisesti (ehkä omatkin). Ulkokentällä en ole koskaan ennen ottanut kiinni hiekkatekonurkella jne. Ulkokentällä pallot tarttuivat ihan mukavasti räpylään. Yksi lyönti pisti vielä sormenkin sijoiltaan...
Ja vielä kun kahteen vuoteen en ole pystynyt juoksemaan selkävian takia, niin nyt piti kahden viikon "juoksuharjoituksella" ravata kenttää ympäri monta kertaa. Olisi mm. tullut 2 kunnaria, mutta pystyin juoksemaan vain ensimmäisen. Toki pitää muistaa, että jos osasi kunnon osumia sisäpelissä, oli aika helppo täräyttää kunnari noin harvaan kenttään. huom! jos osasi.

Jos olisi ollut täydet miehistöt, peli olisi ollut tosi mielekästä, vaikka tuota huilia oli tullutkin yhtä paljon kuin akoinaan pelivuosia
Terveisin
Masi

perjantai 2. syyskuuta 2011

Blogin kommentoiminen

Hellurei,
tällaisena suurena atk-nörttinä toivoisin tarkempia neuvoja tähän blogijuttuun. superinnokkaana kaiken kiireen keskellä ryntäsin blogisivulle minkä jälkeen kaikki tyssäsikin siihen. en löytänyt mitään kommentoitavaa blogia enkä osannut itsekään tehdä siellä mitään…
en tiedä miten muut pärjäsivät, mutta minä ainakin tarvitsen enemmän henkilökohtaistamista J

VASTAUKSIA

Yhteinen blogi osoitteessa
Livasome.blogspot.fi

Hae arvioitavia blogeja blogilista.fi- sivustolta osoitteessa
www.blogilista.fi

Kirjoita oikeassa yläkulmassa olevaan hakukenttään aiheesi. Haku listaa sivustolta löytyvät blogit. Klikkaile ja tutkaile löytyikö sopivia.


Livasome-blogista löytyy aika pienellä linkki komentit...

Muista kirjata löytämäsi blogin OSOITE

maanantai 29. elokuuta 2011

Mikä on blogi?

Termi blogi tulee englannin kielen termistä ”weblog”, jolla alun perin tarkoitettiin verkkoon kirjoitettavaa päiväkirjaa – lokia.

Opas Viisautta blogin käyttöön

http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_blogin_k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n
Blogi sopii moneen tarpeeseen. Sitä voi käyttää muun muassa projektin dokumentoitiin, tiedottamiseen ja markkinointiin, henkilökohtaisen päiväkirjan pitämiseen, oman oppimisen reflektointiin tai prosessin ohjaamiseen

Itse blogin perustaminen on erittäin helppo toteuttaa. Blogin kirjoittamista kannattaa lähteä rohkeasti harjoittelemaan. Kokeilemalla ja testaamalla pystyy vähitellen luomaan käsitystä siitä miten blogia voi omassa toiminnassa hyödyntää.

TEHTÄVÄ

  1. Katso omasta lukaristasi mikä tunti sinulla olisi meneillään torstaina klo 10?
  2. Mene blogilista.fi -sivustolle ja hae sieltä oman tuntisi aiheeseen sopivia juttuja.
  3. Kerro tämän blogikirjoituksen kommenttiin aiheestasi ja  siitä mitä ja minkälaista aineistoa löysit. Arvioi oliko etsiminen / löytäminen hyödyllistä? Miten? Laita tekstiisi vielä linkit kyseisiin blogikirjoituksiin, jotta me muutkin löydämme ne helposti.

Livasome

Tämä blogi on luotu Savon koulutuskuntayhtymän Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajien yhteiseksi blogialustaksi, jossa tutustumme bloggaamiseen yleisesti ja yhdessä. Katsotaan mitä kivaa saamme yhdessä aikaan.