keskiviikko 21. syyskuuta 2011
Ruotsin kielen opinnot
Opiskelija, joka ei koskaan aikaisemmin ole opiskellut ruotsia on menestynyt todella hienosti opinnoissaan!
tiistai 20. syyskuuta 2011
Kokeiltiin Bambuseria ja ajauduttiin johtoajatukseen
Natusen Tuomon kanssa kokeilimme tänään Bambuser -sovellusta, jolla voi kätevästi jakaa videoita vaikka livenä. Kokeilemme kaikki yhdessä lisää Tallinnan matkan aikana.
Bambuserissakin törmäsin YLEn Tuija Aaltoon, joka muuten tulee meille Sakkylle pitämään luentoa marraskuun 14. päivä Osaamon ja ISOverstaan seminaariin Älyä, ilmiöitä ja kokemuksia. Olethan varannut ajankohdan kalenteriisi!
Tuija oli haastatellut jo vuonna 2009 Bambuseriin tutkija, suunnittelija Jarno Koposta.
Videohaastattelussa mainittiin Jarnon blogi Johtoajatus -olipa houkutteleva bloginimi. Viimeisin kirjoitus taitaa olla viime keväältä, mutta mielenkiintoisia ajatuksia silti johtamisesta verkon välityksellä. Pitäisikö meidänkin saada pomomme verkkoon?
http://johtoajatus.blogspot.com/
Bambuserissakin törmäsin YLEn Tuija Aaltoon, joka muuten tulee meille Sakkylle pitämään luentoa marraskuun 14. päivä Osaamon ja ISOverstaan seminaariin Älyä, ilmiöitä ja kokemuksia. Olethan varannut ajankohdan kalenteriisi!
Tuija oli haastatellut jo vuonna 2009 Bambuseriin tutkija, suunnittelija Jarno Koposta.
Videohaastattelussa mainittiin Jarnon blogi Johtoajatus -olipa houkutteleva bloginimi. Viimeisin kirjoitus taitaa olla viime keväältä, mutta mielenkiintoisia ajatuksia silti johtamisesta verkon välityksellä. Pitäisikö meidänkin saada pomomme verkkoon?
http://johtoajatus.blogspot.com/
sunnuntai 18. syyskuuta 2011
Sain aloitettua julkaisun teon!
Sain tehtäväkseni laatia Osaamo-hankkeesta julkaisun. Tarja ideoi, että teen julkaisun Wikikirjastoon. Pia opetti minulle julkaisun tekoa pikaisesti perjantaina ja sain jo sisällysluettelon tehdyksi ja pari artikkeliakin on jo julkaisussa. Haastavin työ on tietenkin saada hankkeeseen osallistujia kirjoittamaan julkaisuun, mutta suhtaudun luottavaisin mielin siihin, että kaikki kirjoittavat innostuneina julkaisuun:)
Tallinnasta aion kirjoittaa oman luvun ja laitan tämän Ope bloggaa Tallinnaan sivustomme -linkiksi juttuuni. Tallinnassa odotan, että pääsen kauniiseen vanhaan kaupunkiin ja tietenkin sitä, että usea kollega innostuu bloggaamaan ja hyödyntämään opiskeljoiden blogeja opetuksessaan.
| Riippukukka ilahduttaa vielä syyskuussakin |
| 11-vuotiaan puutarhuripoikani taidonnäyte |
lauantai 17. syyskuuta 2011
Varkauden kulttuuri kävi Habitaressa
Livebloggausta seuraavalla kerralla, ensi viikolla lisää kuvia...
Huikean sivistävä matka ja kivat matkakumppanit.
http://varkata.blogspot.com/
Huikean sivistävä matka ja kivat matkakumppanit.
http://varkata.blogspot.com/
torstai 15. syyskuuta 2011
Rämälän koulun blogi
Googletin blogeja ja haaviin sattui Rämälän koulun blogi. Olipahan mahtavan paljon tiedotusta, asiaa, tarinoita, oppimistehtäviä, linkkejä... Varsinkin pienten ekaluokkalaisten tuotoksia oli niin kiva klikkailla, että melkein jäin koukkuun. Yritän tässä nyt sitten koukuttaa teitäkin. Käykäähän ihastelemassa.
Mietin, että meillä ammattioppilaitoksissa alkaa olla kiire, jos tulevat opiskelijamme bloggaavat jo alakoulussa ja ovat tottuneet siihen, että asiat löytyvät verkosta. Ammattioppilaitoksissa tehdään paljon mahtavia työsuorituksia, joita voitaisiin samalla tavalla esitellä muillekin. Laitetaan kaikki opiskelijamme bloggaamaan ja esittelemään taitojaan.
Rämälän koulun blogi
keskiviikko 14. syyskuuta 2011
Työpöytä illalla kotona...
Kävin ihailemassa iltapäivän aikaansaannoksianne! Hienosti teitte, blogit alulle saitte! Näppäilyn tiimellyksessä jäivät pohdinnat blogien käyttämisestä ja käyttökohteista keskustelematta. Kun katselin tuotoksianne huomasin teidän jo asiaa pohtineen tahoillanne: Armi miettii blogin hyödyntämistä Kauppis28 markkinoinnissa tai tekemisissä, Mari tekee juttuja majakkalaisten näkökulmasta, Hannele taitaa tiedottamisen, Marja miettii jo opetettavia aineitaan, Sari pohtii miten blogit opetetaan aikuisille, Johanna testailee, Mauri vitsailee, Risto poliitikkona herättää keskustelua... Päivin blogiosoitetta en löytänytkään. Voisiko blogia käyttää jotenkin opoilussa? Onko avoimuus haitta vai rasite? Voiko yleisellä tasolla pohtia opiskelijan valintoja ja tulevaisuuden suunnitelmia? Tärkeintä kaikista oppiminen ja uudet yhteiskunnan taitovaatimukset omaavat, ammattiin valmistuvat opiskelijat. Jaanan ja Moken blogeja on jo opiskelijoilla testailtukin. Mikään ei tietenkään tule kerralla valmiiksi. Aina on parannettavaa, korjailtavaa, kehitettävää. Kehitystyö on paljon mukavampaa kun meitä on monta kehittämässä.
Mitä mieltä itse olette? Mihin blogia voitaisiin käyttää?
Varkaus liiketalous uusia blogeja
Uusia tuulia opetukseen, näppäimistöt esiin ja opetukset verkkoon.
perjantai 9. syyskuuta 2011
Vähän viiveellä mukaan
Alan vasta nyt päästä jäljille. Markkinointiviestinnän, sähköisen kaupankäynnin, somistamisen yms. blogi-sivustoilla on aikaa vierähtänyt, mutta omaa blogia ei ole vielä syntynyt. Aiheita ja kiinnostuksen kohteita olisi rutkasti, aikaa vain bloggailuun ei tunnu riittävän.
torstai 8. syyskuuta 2011
Perusta oma blogi
NELJÄS TEHTÄVÄ
Perusta oma blogi Bloggeriin.
Slidesharesta löytyi Jaakko Sannemannin helpot ohjeet blogin perustamiseen Bloggerissa.
http://www.slideshare.net/jaakkokeskari/bloggerin-alkeet
Perusta oma blogi Bloggeriin.
Slidesharesta löytyi Jaakko Sannemannin helpot ohjeet blogin perustamiseen Bloggerissa.
http://www.slideshare.net/jaakkokeskari/bloggerin-alkeet
tiistai 6. syyskuuta 2011
Päättäväisyyttä
Nappisuoritus -ei ihan. Ei mennyt Pepillä ja Latella sunnuntaina ihan nappiin... kaksi kertaa kieltäytyminen esteellä ja tuloksena hylky. Mutta kasokaapas kisan jälkeen otettua kuvaa parivaljakosta! Eikö näykin päättäväisyys ja tahto onnistua seuraavalla kerralla!
Mikä sykähdytti maanantaina
Minua sykähdytti se, että Partasen Merjan ryhmän Moodlen kurssille on tullut niin paljon tiedostoja ja materiaalia, että heille tuli tarve jakaa jo useammalle kurssille tavaraa.
Minua sykädytti se, että Jokelan Markku kehui Osaamon toiminnan vakinaistamiseksi tehytyä kirjallista suunnitelmaa ja innostui esittelemään sitä jo huomenna eteen päin.
Minua sykähdytti myös se, että Marata haluaa Osaamon pitävän ohjaustilaisuuden "nettiketti ammatillisesta näkökulmasta" kaikille aloittaville ryhmille.
Minua sykähdytti myös QR- koodit. Helpot generaattorit ja skannerit.
QR- koodi hörhöilevä
Pia

Minua sykädytti se, että Jokelan Markku kehui Osaamon toiminnan vakinaistamiseksi tehytyä kirjallista suunnitelmaa ja innostui esittelemään sitä jo huomenna eteen päin.
Minua sykähdytti myös se, että Marata haluaa Osaamon pitävän ohjaustilaisuuden "nettiketti ammatillisesta näkökulmasta" kaikille aloittaville ryhmille.
Minua sykähdytti myös QR- koodit. Helpot generaattorit ja skannerit.
QR- koodi hörhöilevä
Pia
Tunnisteet:
koodi,
Osaamo,
QR,
toimintasuunnitelma
Blogit ja Googledocs
Opetin aamulla opiskelijoille Googledocsien käyttöä. Tehtävät palautuivat minulle näppärästi ja opiskelijat ihmettelivät...
Omien kurssien blogeissa on tehtäviä ja linkkejä mukaviin lähteisiin, mm. youtube-videoihin ja opiskelijat voivat tutkia niitä omaan tahtiin.
Oliko se uutuuden viehätys vai mikä kun tehtävät tuli tehtyä ahkerammin kuin koskaan :)
Omien kurssien blogeissa on tehtäviä ja linkkejä mukaviin lähteisiin, mm. youtube-videoihin ja opiskelijat voivat tutkia niitä omaan tahtiin.
Oliko se uutuuden viehätys vai mikä kun tehtävät tuli tehtyä ahkerammin kuin koskaan :)
maanantai 5. syyskuuta 2011
Etätehtävä 3
KOLMAS ETÄTEHTÄVÄ:
Kirjoita pieni juttu blogiin. Mikä tänään sykähdytti?
Olen laittanut kaikille gmail-tunnuksensa minulle antaneille opettajille kirjoitusoikeuden blogiini. Kutsu on mennyt siis gmail-osoitteeseesi. Käy kurkkaamassa viesti ja klikkaa itsesi kirjoittajaksi livasome-blogiin.
Kun olet kirjautunut gmail-tunnuksillasi blogiin, pääset kommentoinnin lisäksi myös kirjoittamaan juttuja.
Valitse UUSI TEKSTI –kirjoita tekstisi ja JULKAISE. Tekstisi ilmestyy blogiin ylimmäiseksi. Kynän-kuvasta pääset takaisin muokkaamaan tekstiäsi –muista tallentaa (päivittää) kaikki muutokset.
Kannattaa myös kannustaa ja kommentoida kollegojen kirjoituksia.
Prezissä kuvakaappauksia kirjoittajaksi kirjautumisesta osoitteessa :http://prezi.com/a-jzxosr1uuq/blogi-kirjoittaminen/
Lisää ohjeistusta osoitteesta:http://www.blogihaltuun.net/search/label/Kirjoittaminen
Prezissä kuvakaappauksia kirjoittajaksi kirjautumisesta osoitteessa :http://prezi.com/a-jzxosr1uuq/blogi-kirjoittaminen/
Lisää ohjeistusta osoitteesta:http://www.blogihaltuun.net/search/label/Kirjoittaminen
sunnuntai 4. syyskuuta 2011
Pesisottelu
Moi!
Pelattiin perjantaina pesisottelu "oppilaita" vastaan Kuopion Stadionilla Kuopion Tekniikan opejen joukolla. Mukana oli peräti 7 opea ja saman verran oppilaita. Itse olin siis Varkauden vahvistus Kuopion joukkueessa. Varasin jo ykkösvahdin paikan sekä nelkun keväällä Peteltä, kun ilmeni, että peli järjestetään. Ottelu oli osittain torso, kun vain 6 ripoteltiin ulkokentälle. Yhdenhän piti olla lukkarina (tai syöttäjänä jos ei osannut olla lukkarina). Ottelun alku oli vaikea lukkariongelman takia ja muutenkin. Naapuri juoksutti pelaajiaan kenttää ympäri mielinmäärin. Sitten saimme juonesta pikku hiljaa kiinni, ja alkoi tulla meillekin kovasti juoksuja, niin ettei tuomari ehtinyt kummankaan juoksuja edes laskea.
Itse olen suht tyytyväinen omaan osuuteen, kun muistaa, etten ole peliä harrstanut 22 vuoteen (huom!) Löin kyllä kesällä Vimpelin stadikalla 10 lyöntiä, ja viimeiset onnistuivat mainiosti. Sisäpelitaisi olla virheetön. Ei palanut lyöntivuorolla kertaakaan kukaan, Lisäksi heti ensimmäinen pelin lyönti - ykkösnäpy- onnistui täydellisesti, ja naapurin kenttä yllättyi täydellisesti (ehkä omatkin). Ulkokentällä en ole koskaan ennen ottanut kiinni hiekkatekonurkella jne. Ulkokentällä pallot tarttuivat ihan mukavasti räpylään. Yksi lyönti pisti vielä sormenkin sijoiltaan...
Ja vielä kun kahteen vuoteen en ole pystynyt juoksemaan selkävian takia, niin nyt piti kahden viikon "juoksuharjoituksella" ravata kenttää ympäri monta kertaa. Olisi mm. tullut 2 kunnaria, mutta pystyin juoksemaan vain ensimmäisen. Toki pitää muistaa, että jos osasi kunnon osumia sisäpelissä, oli aika helppo täräyttää kunnari noin harvaan kenttään. huom! jos osasi.
Jos olisi ollut täydet miehistöt, peli olisi ollut tosi mielekästä, vaikka tuota huilia oli tullutkin yhtä paljon kuin akoinaan pelivuosia
Terveisin
Masi
Pelattiin perjantaina pesisottelu "oppilaita" vastaan Kuopion Stadionilla Kuopion Tekniikan opejen joukolla. Mukana oli peräti 7 opea ja saman verran oppilaita. Itse olin siis Varkauden vahvistus Kuopion joukkueessa. Varasin jo ykkösvahdin paikan sekä nelkun keväällä Peteltä, kun ilmeni, että peli järjestetään. Ottelu oli osittain torso, kun vain 6 ripoteltiin ulkokentälle. Yhdenhän piti olla lukkarina (tai syöttäjänä jos ei osannut olla lukkarina). Ottelun alku oli vaikea lukkariongelman takia ja muutenkin. Naapuri juoksutti pelaajiaan kenttää ympäri mielinmäärin. Sitten saimme juonesta pikku hiljaa kiinni, ja alkoi tulla meillekin kovasti juoksuja, niin ettei tuomari ehtinyt kummankaan juoksuja edes laskea.
Itse olen suht tyytyväinen omaan osuuteen, kun muistaa, etten ole peliä harrstanut 22 vuoteen (huom!) Löin kyllä kesällä Vimpelin stadikalla 10 lyöntiä, ja viimeiset onnistuivat mainiosti. Sisäpelitaisi olla virheetön. Ei palanut lyöntivuorolla kertaakaan kukaan, Lisäksi heti ensimmäinen pelin lyönti - ykkösnäpy- onnistui täydellisesti, ja naapurin kenttä yllättyi täydellisesti (ehkä omatkin). Ulkokentällä en ole koskaan ennen ottanut kiinni hiekkatekonurkella jne. Ulkokentällä pallot tarttuivat ihan mukavasti räpylään. Yksi lyönti pisti vielä sormenkin sijoiltaan...
Jos olisi ollut täydet miehistöt, peli olisi ollut tosi mielekästä, vaikka tuota huilia oli tullutkin yhtä paljon kuin akoinaan pelivuosia
Terveisin
Masi
perjantai 2. syyskuuta 2011
Blogin kommentoiminen
Hellurei,
tällaisena suurena atk-nörttinä toivoisin tarkempia neuvoja tähän blogijuttuun. superinnokkaana kaiken kiireen keskellä ryntäsin blogisivulle minkä jälkeen kaikki tyssäsikin siihen. en löytänyt mitään kommentoitavaa blogia enkä osannut itsekään tehdä siellä mitään…
en tiedä miten muut pärjäsivät, mutta minä ainakin tarvitsen enemmän henkilökohtaistamista J
VASTAUKSIA
Yhteinen blogi osoitteessa
Livasome.blogspot.fi
Hae arvioitavia blogeja blogilista.fi- sivustolta osoitteessa
www.blogilista.fi
Kirjoita oikeassa yläkulmassa olevaan hakukenttään aiheesi. Haku listaa sivustolta löytyvät blogit. Klikkaile ja tutkaile löytyikö sopivia.
Livasome-blogista löytyy aika pienellä linkki komentit...
Muista kirjata löytämäsi blogin OSOITE
tällaisena suurena atk-nörttinä toivoisin tarkempia neuvoja tähän blogijuttuun. superinnokkaana kaiken kiireen keskellä ryntäsin blogisivulle minkä jälkeen kaikki tyssäsikin siihen. en löytänyt mitään kommentoitavaa blogia enkä osannut itsekään tehdä siellä mitään…
en tiedä miten muut pärjäsivät, mutta minä ainakin tarvitsen enemmän henkilökohtaistamista J
VASTAUKSIA
Yhteinen blogi osoitteessa
Livasome.blogspot.fi
Hae arvioitavia blogeja blogilista.fi- sivustolta osoitteessa
www.blogilista.fi
Kirjoita oikeassa yläkulmassa olevaan hakukenttään aiheesi. Haku listaa sivustolta löytyvät blogit. Klikkaile ja tutkaile löytyikö sopivia.
Livasome-blogista löytyy aika pienellä linkki komentit...
Muista kirjata löytämäsi blogin OSOITE
maanantai 29. elokuuta 2011
Mikä on blogi?
Termi blogi tulee englannin kielen termistä ”weblog”, jolla alun perin tarkoitettiin verkkoon kirjoitettavaa päiväkirjaa – lokia.
Opas Viisautta blogin käyttöön
http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_blogin_k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n
Itse blogin perustaminen on erittäin helppo toteuttaa. Blogin kirjoittamista kannattaa lähteä rohkeasti harjoittelemaan. Kokeilemalla ja testaamalla pystyy vähitellen luomaan käsitystä siitä miten blogia voi omassa toiminnassa hyödyntää.
Opas Viisautta blogin käyttöön
http://fi.wikibooks.org/wiki/Viisautta_blogin_k%C3%A4ytt%C3%B6%C3%B6n
Blogi sopii moneen tarpeeseen. Sitä voi käyttää muun muassa projektin dokumentoitiin, tiedottamiseen ja markkinointiin, henkilökohtaisen päiväkirjan pitämiseen, oman oppimisen reflektointiin tai prosessin ohjaamiseen
Itse blogin perustaminen on erittäin helppo toteuttaa. Blogin kirjoittamista kannattaa lähteä rohkeasti harjoittelemaan. Kokeilemalla ja testaamalla pystyy vähitellen luomaan käsitystä siitä miten blogia voi omassa toiminnassa hyödyntää.
TEHTÄVÄ
- Katso omasta lukaristasi mikä tunti sinulla olisi meneillään torstaina klo 10?
- Mene blogilista.fi -sivustolle ja hae sieltä oman tuntisi aiheeseen sopivia juttuja.
- Kerro tämän blogikirjoituksen kommenttiin aiheestasi ja siitä mitä ja minkälaista aineistoa löysit. Arvioi oliko etsiminen / löytäminen hyödyllistä? Miten? Laita tekstiisi vielä linkit kyseisiin blogikirjoituksiin, jotta me muutkin löydämme ne helposti.
Livasome
Tämä blogi on luotu Savon koulutuskuntayhtymän Savon ammatti- ja aikuisopiston opettajien yhteiseksi blogialustaksi, jossa tutustumme bloggaamiseen yleisesti ja yhdessä. Katsotaan mitä kivaa saamme yhdessä aikaan.
tiistai 1. tammikuuta 2008
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)



