keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

iPad-tykitystä

Voisinko tulla toimeen ilman iPadia? En varmaankaan -tai ainakin tulisi vieroitusoiteita.

Tabletit ovat koulumaailmassa pedagogisesti tosi tärkeitä, pitäisi vaan tietohallinnon hemmotkin saada uskomaan asiaan. Opetus vaan muuttuu teknisesti hurjaa vauhtia, ja tietohallinnolla riittää työsarkaa.
Enää ei tallennella omille k-asemille vaan hyödynnetään Dropboxia ja iFilesia. Yhteistoiminnallisuus on opetuksen tätä päivää.

Yhteistoimintaan työkaluja

SyncSpace -valkotaulu, jota useat opiskelijat voivat käyttää yhtäaikaa
Todaysmeet.com -yhteiset chattailut netissä http://todaysmeet.com/

BaiBoard -yhtä aikaa monta käyttäjää

Popplet -käsitekartta, visuaalisesti kaunis
MindCreator -käsitekartta yhdelle, ei vuorovaikutusta

Tiedonhankintaan

Flipboard -kerää artikkeleita netistä, kategoriat
iTunes University - paikka, jossa voi jakaa tietoa, esityksiä...
Earth 101 - mielenkiintoisen näköinen karttapalvelu, joka tarjoaa säät ja typografiat
Explain Everything -esityksiä, kommentoitia, suosittu, vrt My BrainShark, ehdottomasti kokeilemisen arvoinen

Tehdään kirja

Book Creator -tektiä, kuvia, videoita, ääntä, linkkejä
iFiles -ohjelmalla jakoon muille

Khan Academy -matematiikkan yhtäöiden konkretisointia
Zite
Science 360 astetta.

Tarvitaanko älytauluja? Voitaisiinko sillä rahalla ostaa kasa iPadeja?


Itk 2013 alkaa...



Tästä se alkaa, kevään odotettu kolmen päivän ihmettely.
Ihanaa, että hotellihuone oli jo kympiltä valmis ja pääsin jättämään laukut huoneeseen. Seuraavaksi suunnistan lounaalle ja iltapäiväksi opiskelemaan iPadin käyttövinkkejä opetuksessa.

Junamatkalla huomasin Facebookista Seija Knuuttilan postauksen Workshopissa tarvittavista appseista. Seija oli lukenut viimeisenkin rivin infosta.
Parhaimman hyödyn workshopista saa kun osallistujjalla on oma iPad sekä siihen asennettuna seuraavat appit; Syncspace, Wi-Drive, Baiboard, Sktich, Explain everything, Notabilty sekä iFiles.

Ladattu on, illalla  sitten tiedän enemmän mitä niillä tehtiin.

torstai 20. syyskuuta 2012

Muistiinpanoja

Visuluokan säännöt




Lähetetty iPhonesta

Pikkuikkunoita




Lähetetty iPhonesta

Kiitos hyvää oli!


Lounastimme opiskelijoiden harjoitusravintolassa. Ihanaa, kun tarjoiltiin pöytiin.

Lähetetty iPhonesta

Nurmeksen rehtori



Laaninen Seppo.
Liiketalous, tekniikka ja liikenne.
Nurmeksessa on ainakin auto-, metalli- ja sähköalat. Putkiasennus uusimpana ja tosi suosittu. Talonrakennustakin on. Maratalla koulutetaan kokkeja ja tarjoilijoita. Matkailualan opiskelijoille olisi alueella töitä, mutta opiskelijoita koulutusohjelma ei kauheasti kiinnosta, tarvittaisiin lisää markkinointia ja ohjelmointipalvelujen nimenmuutosta.
Liiketalouden opetusta Nurmeksessa on tietenkin.

Opetuksen kehittäminen on erityisen tärkeää.

Lähetetty iPhonesta

Piece of cake


Kahvilan toimintaa pyörittävät opiskelijat on jaettu tiimeihin: asiakaspalvelu, markkinointi ja somistus.

Rahastonhoitaja laskee kassat, ja vie rahat pankkiin kauppiaan kanssa.
Hinnoittelu asiakkaan, opiskelijoiden mukaan.
Hirveästi ei voittoa tavoitella ja toimitaan NY-yritys periaatteella. Siis tulot alle 8000 euroa.


Lähetetty iPhonesta

Opiskelijoiden kahvilan kauppias



Kahvila Peace of Cake toimii opiskelijoiden pyörittämänä. Avoinna yleensä välitunneilla ja ruokatauolla. Kokkioppilaat tekevät myytävät leivonnaiset.

Markkinointia mm,pullantuoksulla houkuttelu. Erilaiset kampanjat vetävät asiakkaita, kuten vohvelipäivät. Englantipäivänä asiakaspalvelu englanniksi.

Taloushallinnon kolmosluokka tekee kirjanpidon opinnäytetyönään.

Kuvassa opiskelijoiden keskuudesta valittu kauppias, jolla päävastuu toiminnasta.

Ollaan Nurmeksessa Pohjois-Karjalan ammattiopiston liiketalouden vieraina. Kehitetään yhteistä toimintaa Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ammattiopistojen kesken.
Lähetetty iPhonesta

perjantai 31. elokuuta 2012

Maalaisromantiikkaa



Lähetetty Windows Phonesta

Kalakukkomusiikkia



Lähetetty Windows Phonesta

Saunavastamiehet Kuopioon menossa



Lähetetty Windows Phonesta

Iisalmi kehittää



Lähetetty Windows Phonesta

Kalakukko-seitsikko



Pientä infoa osoitteessa: http://www.taidetori.com/2012lista/kalakukko-seitsikko

Yhteydenotot sähköpostilla: kalakukko.wb@gmail.com

Lähetetty Windows Phonesta

Kätköilyinfoa

Annika löysi kätkön



Lähetetty Windows Phonesta

Pian ensimmäinen kätkökuittaus



Lähetetty Windows Phonesta

Kätköilyä



Lähetetty Windows Phonesta

Tikut



Lähetetty Windows Phonesta

Eka kätkö löydetty



Lähetetty Windows Phonesta

Golfarit venyttää




Lähetetty iPhonesta

Hengitä




Lähetetty iPhonesta

Taikshii vai mitä se oli ;)




Lähetetty iPhonesta

Sakkia Sakkysta




Lähetetty iPhonesta

Pihalla




Lähetetty iPhonesta

perjantai 27. huhtikuuta 2012

Anni ja Annin hieno merellinen aamiainen




Lähetetty iPhonesta

Annin mitali




Lähetetty iPhonesta

Annin merellinen kattaus




Lähetetty iPhonesta

Annin valmis kattaus




Lähetetty iPhonesta

Kannustusjoukoissa




Lähetetty iPhonesta

Anni ja Annin pöytä




Lähetetty iPhonesta

Kisatulokset YKKÖNEN!!!


Anni on HUIPPU! Tänäänkin paras kaikista.


308 Somistus
1. Närhi Anni, Savon ammatti- ja aikuisopisto, 88.40, kotipaikka Varkaus
2. Turkulainen Mirva, Pohjois-Karjalan ammattiopisto, 83.95, kotipaikka Joensuu
3. Timonen Riikka, Pohjois-Karjalan ammattiopisto, 82.35, kotipaikka Joensuu
4. Ekström Stella, Salon seudun ammattiopisto, 82.30, kotipaikka Salo
5. Jaatinen Hanna, Jyväskylän ammattiopisto, 80.50, kotipaikka Petäjävesi
6. Savolainen Anna, Salon seudun ammattiopisto, 80.25, kotipaikka Salo
7. Käräjäoja Hanna, Raahen Porvari- ja Kauppakoulu, 79.60, kotipaikka Pattijoki
8. Jääskö Tiia, Lapin Ammattiopisto, 78.75, kotipaikka Rovaniemi


Lähetetty iPhonesta

Mitali




Lähetetty iPhonesta

Mitali




Lähetetty iPhonesta

Testaus


(Tätä kirjoitan perjantaina) Testasin eri laitteita, koska eilen laittamani valokuvat eivät jostain syystä tulleet perille blogiin.
Aamulla sähköpostiini tuli viesti Googlelta, että tunnukseni on mitätöity. Ihan paniikissa. Minulla on kaksikymmentä blogia, kymmenkunta verkkosivustoa tehty Google-sites- sovelluksella ja hurja määrä erilaista oppimateriaalia säilöttyinä Google-docseihin.

Kuvien jumittumisen syyksi paljastui ilmeisesti työsähköpostini täyttyminen. En voinut lähettää sillä minkaanlaisia viestejä. En kyllä ole vieä selvittänyt kuinka gmail-osoittella lähetetyt blogiviestit käyttävät työsähköpostiosoitettani. Joka tapauksessa tämä paita oli testilähetys kotikännykästäni, johon on asennettu gmail- sekä työpostit ja lähetys onnistui. Samaan aikaan työkännykästä kuvan lähettäminen ei onnistunut.

Tyhjentelin sähköpostilaatikkoani ja näköjään aiemmin lähetetyt viesti tulla tupsahtelevat blogiin... järjestys kuville on siis hieman outo, mutta en taida mennä aikamerkintöjä muuttelemaan. Ovatpahan muistutuksena tekniikan temppuilusta.


Lähetetty Windows Phonesta

Anni on paras

Testi

Testi

keskiviikko 25. huhtikuuta 2012

Hieno päivä Sokoksella

Aamulla varhain, ennen kahdeksaa Jyväskylän Sokokselle. Olimme etuajassa ja jäi aikaa kokeilla valokuva-automaatin toimintaa. Saimme Annin kanssa aikaiseksi hauskan värikuvan itsestämme -kisamuisto.
Brieffi ja pariarvonta. Anni sai parikseen Savolaisen Annan Salosta. Tytöt näyttivät tulevan hyvin juttuun alusta pitäen ja lopputulos oli loistava.

Päivän aiheena oli ammattiin valmistuvat nuoret ja juhlapukeutuminen. Houkutuspisteeseen kuului mies- ja naisnukke ja tasoja. Mitä ihmettä: kolme kilpailijaryhmää neljästä valitsi naisnukelle täsmälleen saman valkoisen mekon. Niin myös Anni ja Anna. Olin hieman pettynut heidän valintaansa, koska rekissä, johon he olivat keränneet eri vaihtoehtoja oli paljon värikkäämpiä juhlamekkoja. Hieman pelkäsin lopputulosta tässä vaiheessa, mutta Annin ja Annan tiimi yllätti positiivisesti!

Valkoisen mekon ja mustan puvun seuraksi he olivat valinneet lohenpunaista ja violettia. Turkoosiin mainosmateriaaliin soinnitettuna aika vaativaa värien yhdistelyä. Tytöt onnistuivat mielestäni hienosti ja hienostuneesti. He loivat juhlan tunnelman! Tämä oli tehtävän tarkoituskin.Shampanjalasit, helmet ja Iittalan rasiat toivat hyviä ideoita juhlia järjestäville vanhemmille.

Voiton vei tällä kertaa miesnukke, jolle ei puettu takkia päälle, vaan jätettiin liivit näkyville. Hieman olen pettynyt tuomarien tulokseen, varsinkin kun he saivat melkein kolmen pisteen eron Annin ja Annan houkutuspisteeseen.  En ole asiasta samaa mieltä. Juhlan tunnelma oli ehdottomasti Annalla ja Annilla paremmin esillä. No onneksi Annilla oli ensimmäisestä päivästä niin loistopisteet, että johtopaikka säilyi melko kirkkaasti!

Jännitys selvästi tiivistyy ja valmentajan vakuuttelut ovat tänään koetuksella. Huomenna on mielenkiintoinen ja rankka päivä tiedossa.





Anni johtaa edelleen




Lähetetty iPhonesta

Nähtiin poika!


Olisin halunnut kaksi mestaria samaan kuvaan: Annin ja Jypin pojan ;) Annia ujostutti.

Lähetetty iPhonesta

Elosella kahvilla taas




Lähetetty iPhonesta

Jyp-leivoksia


Elosen Jyp-leivokset menevät kuumille kiville. Hunajata, hunajata...

Lähetetty iPhonesta

Jypin kunniaksi




Lähetetty iPhonesta

tiistai 24. huhtikuuta 2012

Muita kisakuulumisia ensimmäisenä päivänä

Puhdistuspalvelussakin ollaan ykkösenä. Caterinkokissa kakkosena! Ihan mielettömän hienoja tuloksia!
Sähköasennuksesta kuulimme hioeman ikävämpiä uutisia: Ville oli leikannut sormensa siihen kuntoon, että kilpailun jatkaminen on mahdotonta. Olisiko kisapaikala voitu puuttua asiaan aiemmin? Villen kisa päättyi keskeytykseen.:(Toivottasti sormi tulee kuitenkin ennallleen.

Anni on YKKÖNEN


Ensimmäisen päivän kisatuloksissa Annilla parhaat pisteet somistuksessa!
Aamulla arvottiin paikat ja tuotteet. Anni sai kakkospaikan ja laatikollisen muumeja. Näin Annin ensireaktioista, että muumit eivät olleet se jihuu-juttu. Mutta minkälaisen lopputuloksen hän muumeista loihtikaan!!!

Annin työ alkoi takaseinän tiiliverhoiluilla. Kovasti arvuuttelin Annin ajatuksia. Itselleni ei olisi ensimmäiseksi tullut muumeista mieleen tiiliseinä -mutta se olikin aivan LOISTAVA kontrasti koko muumien valkoiselle pehmoudelle. Kontrastia tuli lisää takalla ja muumien kotoisalla keittiötapaamisella -Annin työssä oli tosi vahva TARINA. Pieni keittokirja kruunasi koko komeuden. Väriä toivat korissa kellottelevat punaiset omenat. Leikkisyyttä  köysitikkaissa tasapainoileva Muumi ja lyhdynpäällä taiteileva Pikku Myy. Hienoa työtä Anni!

Palautteessa tuomaritkin painottivat tarinan merkitystä.