perjantai 27. huhtikuuta 2012
torstai 26. huhtikuuta 2012
keskiviikko 25. huhtikuuta 2012
Hieno päivä Sokoksella
Aamulla varhain, ennen kahdeksaa Jyväskylän Sokokselle. Olimme etuajassa ja jäi aikaa kokeilla valokuva-automaatin toimintaa. Saimme Annin kanssa aikaiseksi hauskan värikuvan itsestämme -kisamuisto.
Brieffi ja pariarvonta. Anni sai parikseen Savolaisen Annan Salosta. Tytöt näyttivät tulevan hyvin juttuun alusta pitäen ja lopputulos oli loistava.
Päivän aiheena oli ammattiin valmistuvat nuoret ja juhlapukeutuminen. Houkutuspisteeseen kuului mies- ja naisnukke ja tasoja. Mitä ihmettä: kolme kilpailijaryhmää neljästä valitsi naisnukelle täsmälleen saman valkoisen mekon. Niin myös Anni ja Anna. Olin hieman pettynut heidän valintaansa, koska rekissä, johon he olivat keränneet eri vaihtoehtoja oli paljon värikkäämpiä juhlamekkoja. Hieman pelkäsin lopputulosta tässä vaiheessa, mutta Annin ja Annan tiimi yllätti positiivisesti!
Valkoisen mekon ja mustan puvun seuraksi he olivat valinneet lohenpunaista ja violettia. Turkoosiin mainosmateriaaliin soinnitettuna aika vaativaa värien yhdistelyä. Tytöt onnistuivat mielestäni hienosti ja hienostuneesti. He loivat juhlan tunnelman! Tämä oli tehtävän tarkoituskin.Shampanjalasit, helmet ja Iittalan rasiat toivat hyviä ideoita juhlia järjestäville vanhemmille.
Voiton vei tällä kertaa miesnukke, jolle ei puettu takkia päälle, vaan jätettiin liivit näkyville. Hieman olen pettynyt tuomarien tulokseen, varsinkin kun he saivat melkein kolmen pisteen eron Annin ja Annan houkutuspisteeseen. En ole asiasta samaa mieltä. Juhlan tunnelma oli ehdottomasti Annalla ja Annilla paremmin esillä. No onneksi Annilla oli ensimmäisestä päivästä niin loistopisteet, että johtopaikka säilyi melko kirkkaasti!
Jännitys selvästi tiivistyy ja valmentajan vakuuttelut ovat tänään koetuksella. Huomenna on mielenkiintoinen ja rankka päivä tiedossa.
Brieffi ja pariarvonta. Anni sai parikseen Savolaisen Annan Salosta. Tytöt näyttivät tulevan hyvin juttuun alusta pitäen ja lopputulos oli loistava.
Päivän aiheena oli ammattiin valmistuvat nuoret ja juhlapukeutuminen. Houkutuspisteeseen kuului mies- ja naisnukke ja tasoja. Mitä ihmettä: kolme kilpailijaryhmää neljästä valitsi naisnukelle täsmälleen saman valkoisen mekon. Niin myös Anni ja Anna. Olin hieman pettynut heidän valintaansa, koska rekissä, johon he olivat keränneet eri vaihtoehtoja oli paljon värikkäämpiä juhlamekkoja. Hieman pelkäsin lopputulosta tässä vaiheessa, mutta Annin ja Annan tiimi yllätti positiivisesti!
Valkoisen mekon ja mustan puvun seuraksi he olivat valinneet lohenpunaista ja violettia. Turkoosiin mainosmateriaaliin soinnitettuna aika vaativaa värien yhdistelyä. Tytöt onnistuivat mielestäni hienosti ja hienostuneesti. He loivat juhlan tunnelman! Tämä oli tehtävän tarkoituskin.Shampanjalasit, helmet ja Iittalan rasiat toivat hyviä ideoita juhlia järjestäville vanhemmille.
Voiton vei tällä kertaa miesnukke, jolle ei puettu takkia päälle, vaan jätettiin liivit näkyville. Hieman olen pettynyt tuomarien tulokseen, varsinkin kun he saivat melkein kolmen pisteen eron Annin ja Annan houkutuspisteeseen. En ole asiasta samaa mieltä. Juhlan tunnelma oli ehdottomasti Annalla ja Annilla paremmin esillä. No onneksi Annilla oli ensimmäisestä päivästä niin loistopisteet, että johtopaikka säilyi melko kirkkaasti!
Jännitys selvästi tiivistyy ja valmentajan vakuuttelut ovat tänään koetuksella. Huomenna on mielenkiintoinen ja rankka päivä tiedossa.
Nähtiin poika!
Olisin halunnut kaksi mestaria samaan kuvaan: Annin ja Jypin pojan ;) Annia ujostutti.
Lähetetty iPhonesta
tiistai 24. huhtikuuta 2012
Muita kisakuulumisia ensimmäisenä päivänä
Puhdistuspalvelussakin ollaan ykkösenä. Caterinkokissa kakkosena! Ihan mielettömän hienoja tuloksia!
Sähköasennuksesta kuulimme hioeman ikävämpiä uutisia: Ville oli leikannut sormensa siihen kuntoon, että kilpailun jatkaminen on mahdotonta. Olisiko kisapaikala voitu puuttua asiaan aiemmin? Villen kisa päättyi keskeytykseen.:(Toivottasti sormi tulee kuitenkin ennallleen.
Sähköasennuksesta kuulimme hioeman ikävämpiä uutisia: Ville oli leikannut sormensa siihen kuntoon, että kilpailun jatkaminen on mahdotonta. Olisiko kisapaikala voitu puuttua asiaan aiemmin? Villen kisa päättyi keskeytykseen.:(Toivottasti sormi tulee kuitenkin ennallleen.
Anni on YKKÖNEN
Ensimmäisen päivän kisatuloksissa Annilla parhaat pisteet somistuksessa!
Aamulla arvottiin paikat ja tuotteet. Anni sai kakkospaikan ja laatikollisen muumeja. Näin Annin ensireaktioista, että muumit eivät olleet se jihuu-juttu. Mutta minkälaisen lopputuloksen hän muumeista loihtikaan!!!
Annin työ alkoi takaseinän tiiliverhoiluilla. Kovasti arvuuttelin Annin ajatuksia. Itselleni ei olisi ensimmäiseksi tullut muumeista mieleen tiiliseinä -mutta se olikin aivan LOISTAVA kontrasti koko muumien valkoiselle pehmoudelle. Kontrastia tuli lisää takalla ja muumien kotoisalla keittiötapaamisella -Annin työssä oli tosi vahva TARINA. Pieni keittokirja kruunasi koko komeuden. Väriä toivat korissa kellottelevat punaiset omenat. Leikkisyyttä köysitikkaissa tasapainoileva Muumi ja lyhdynpäällä taiteileva Pikku Myy. Hienoa työtä Anni!
Palautteessa tuomaritkin painottivat tarinan merkitystä.
Anni sai muumit
Kilpailupaikat on arvottu. Anni sai laatikolisen muumeja. Muita vaihtoehtoja oli Bukowskin nallet ja Angry birds. Kohderyhmänä ovat lapset.
maanantai 23. huhtikuuta 2012
Hyvältä näyttää
Tänään matkasimme bussilla Varkaudesta Jyväskylään. Matkalla opastin ja kannustin opettajiamme bloggaamaan yhteiseen blogiimme. Siis tässä osoitteessa. Ennakkoon tarvitsen sähköpostiosoitteita jotta voin lisätä opettajia kirjoittajaksi. Annan sen jälkeen opettajille lisää ohjausta mobiilikirjoittamiseen.
Jyväskylässä veimme matkalaukut yhteen konferenssisaliin odottelemaan huoneidemme valmistumista. Paviljongissa kaikki näytti jokseenkin keskeneräiseltä paitsi Somistuksen osasto. Pia ja Eliina olivat tehneet loistavaa työtä. Osaston paikka on huippu, ihan pääoven vieressä ja ruokailupaikka lähellä. Tutustuimme Annin kanssa kilpailupaikkoihin. Somistuksen näyteikkunakopit näyttivät huippuhienoilta. Erilaisia ikkunasomistuksiin tarvittavia tarvikkeita näytti olevan pilvin pimein. Mietimme voisiko teema liittyä jotenkin puutarhaan ja grillijuhliin, mutta ilmeisesti kullakin kilpailijalla voi olla erilainen käyttötuote esille laitettavana. Näin ainakin lajivastaava Pia Kotro vihjasi tutustumistilaisuudessa.
Kasiluokkalaisten tutustumiskierroksen tehtävänä ei ole kerätä leimoja kisapassiin, vaan twiita Twitteriin hashtagilla Taitaja2012. Hienoa Jyväskylä!
Sokoksella törmäsimme salolaisiin, jotka olivat tutustumassa kattauksiin ja Sokoksen järjestelyihin, aivan kuten mekin. Hyvä tietää ennakkoon mistä mikin tavara löytyy.
Avajaisjuhlallisuuksien jälkeen kävimme syömässä catering-finalistien Suvin ja Janikan kanssa, tietenkin heidän huoltajansa Aila Jäppinen oli mukanamme. Kaikki ruokailupaikat olivat tupaten täynnä taitajia. Fransmanniin olisi pitänyt tehdä varaus etukäteen, kiinalainen meni kiinni jo viideltä ja Amarillossa ruoan saaminen kesti toista tuntia. Kilpailijamme saivat kuntayhtymältä 100 euroa ruokarahaa, mikä on hyvä juttu.
Aila brieffasi kilpailijoitaan vielä katelaskuissa ennen nukkumaanmenoa. Anni osaa jo kaiken tarvittavan. Yllätyksiä voi tietenkin tulla, mutta ne on vaan sitten sävellettävä ja Anni taitaa kyllä sen.
Jyväskylässä veimme matkalaukut yhteen konferenssisaliin odottelemaan huoneidemme valmistumista. Paviljongissa kaikki näytti jokseenkin keskeneräiseltä paitsi Somistuksen osasto. Pia ja Eliina olivat tehneet loistavaa työtä. Osaston paikka on huippu, ihan pääoven vieressä ja ruokailupaikka lähellä. Tutustuimme Annin kanssa kilpailupaikkoihin. Somistuksen näyteikkunakopit näyttivät huippuhienoilta. Erilaisia ikkunasomistuksiin tarvittavia tarvikkeita näytti olevan pilvin pimein. Mietimme voisiko teema liittyä jotenkin puutarhaan ja grillijuhliin, mutta ilmeisesti kullakin kilpailijalla voi olla erilainen käyttötuote esille laitettavana. Näin ainakin lajivastaava Pia Kotro vihjasi tutustumistilaisuudessa.
Kasiluokkalaisten tutustumiskierroksen tehtävänä ei ole kerätä leimoja kisapassiin, vaan twiita Twitteriin hashtagilla Taitaja2012. Hienoa Jyväskylä!
Sokoksella törmäsimme salolaisiin, jotka olivat tutustumassa kattauksiin ja Sokoksen järjestelyihin, aivan kuten mekin. Hyvä tietää ennakkoon mistä mikin tavara löytyy.
Avajaisjuhlallisuuksien jälkeen kävimme syömässä catering-finalistien Suvin ja Janikan kanssa, tietenkin heidän huoltajansa Aila Jäppinen oli mukanamme. Kaikki ruokailupaikat olivat tupaten täynnä taitajia. Fransmanniin olisi pitänyt tehdä varaus etukäteen, kiinalainen meni kiinni jo viideltä ja Amarillossa ruoan saaminen kesti toista tuntia. Kilpailijamme saivat kuntayhtymältä 100 euroa ruokarahaa, mikä on hyvä juttu.
Aila brieffasi kilpailijoitaan vielä katelaskuissa ennen nukkumaanmenoa. Anni osaa jo kaiken tarvittavan. Yllätyksiä voi tietenkin tulla, mutta ne on vaan sitten sävellettävä ja Anni taitaa kyllä sen.
sunnuntai 22. huhtikuuta 2012
tiistai 3. huhtikuuta 2012
ISOverstaan kehittämisideoita?
Mitä palveluja ja sisältöjä ISOverstaan tulisi tuottaa?
Kerro mielipiteesi, VAIKUTA! Laita viestisi tämän viestin kommenttiin tai aloita uusi keskustelu.| ISOverstas on verkko-oppimisen valtakunnallinen kehittäjäyhteisö, joka tukee toisen asteen ja vapaan sivistystyön oppilaitosten onnistumista niiden omassa koulutustehtävässä (ISOverstaan strategia). |
|

maanantai 19. joulukuuta 2011
Tiedote
Moi kaikille!
Katso masinblogi (yhteenkirjoitettu Googlessa). Sieltä löydät alkuun monenlaista linkkiä - ehkä jokaiselle jotain ja kuvia.
Tutki!
Terveisin
Mauri K. Honkanen
Katso masinblogi (yhteenkirjoitettu Googlessa). Sieltä löydät alkuun monenlaista linkkiä - ehkä jokaiselle jotain ja kuvia.
Tutki!
Terveisin
Mauri K. Honkanen
lauantai 5. marraskuuta 2011
torstai 27. lokakuuta 2011
tiistai 25. lokakuuta 2011
perjantai 14. lokakuuta 2011
Olemme epäonnistuneet.
Harto Pönkä kertoo blogissaan Lehmätkin lentäis, miten me emme ole onnistuneet pääsemään vuonna 2005 OPH:n TVT-kehittämissuunnitelmassa asetettuhin tavoitteisiin. Harto kertoo, että olemme edelleen vuoden 2004 opetussuunnitelman perusteiden tasolla, jossa annetaan opiskelijoille mahdollisuuksien mukaan tilaisuus käyttää sähköpostia ja internettiä. Aikaa on kohta kulunut kymmenen vuotta ja emme ole päässeet juurikaan eteenpäin asetetuissa tavoitteissa. 10/2010 julkaistussa Kansallinen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmassa mainitaan mm. "Hyödynnetään tieto- ja viestintätekniikan tarjoamia yhteisöllistä toimintaa tukevia välineitä ja sovelluksia tiedon jakamisessa ja yhdistämisessä."
Tämän johdosta Harto miettii samaisen blogin kommentissa sitä, mitkä ovat ajanmukaiset tavat toimia verkossa. Hän nostaa esiin tärkeän asian, että "jos aloitat tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön vasta nyt, niin aloita se sentään tämän päivän välineillä. On ns. resurssien tuhlausta aloittaa vanhoilla välineillä, kun samalla ja pienemmällä vaivalla voi aloittaa ajanmukaisilla välineillä ja opetustavoilla." ja että "Moodle on menneen maailman ohjelma, jota kenenkään ei kannattaisi enää alkaa opettelemaan"
Anne Rongas ottaa omassa blogissaan Open blogi vuorostaan kantaa siihen miksi me olemme edelleen vuoden 2004 opintosuunnitelman perusteiden tasolla. Anne nosti esille mm. asiat "Kyse on miltei aina siitä, että meidän pitäisi tunnustaa tosiasiat ja sopeutua yhteisvoimin siihen, missä nyt olemme ja minne matkamme kulkee." Olemme niin haluttomia muuttamaan vanhaa toimintakulttuuria toiseksi vaikka vanha ei enää toimisikaan toivotulla tavalla. Anne kirjoittaa myös: "Teknologian kestävä käyttö pitäisi liittää kouluissa muihin aktiivisen ja vastuullisen kansalaisuuden taitoihin. Tiedän, että tehtävä on hankala ja nykyisin kaikkea arvopohjaista ja eettistä varotaan, ettei loukata ketään. Varoessamme menetämme intomme, ilomme, ideamme, innovoimamme."
Sekä Annen, että Harton blogin postaukset ovat erinomaisia. Suosittelen luettavaksi.
Tämän johdosta Harto miettii samaisen blogin kommentissa sitä, mitkä ovat ajanmukaiset tavat toimia verkossa. Hän nostaa esiin tärkeän asian, että "jos aloitat tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön vasta nyt, niin aloita se sentään tämän päivän välineillä. On ns. resurssien tuhlausta aloittaa vanhoilla välineillä, kun samalla ja pienemmällä vaivalla voi aloittaa ajanmukaisilla välineillä ja opetustavoilla." ja että "Moodle on menneen maailman ohjelma, jota kenenkään ei kannattaisi enää alkaa opettelemaan"
Anne Rongas ottaa omassa blogissaan Open blogi vuorostaan kantaa siihen miksi me olemme edelleen vuoden 2004 opintosuunnitelman perusteiden tasolla. Anne nosti esille mm. asiat "Kyse on miltei aina siitä, että meidän pitäisi tunnustaa tosiasiat ja sopeutua yhteisvoimin siihen, missä nyt olemme ja minne matkamme kulkee." Olemme niin haluttomia muuttamaan vanhaa toimintakulttuuria toiseksi vaikka vanha ei enää toimisikaan toivotulla tavalla. Anne kirjoittaa myös: "Teknologian kestävä käyttö pitäisi liittää kouluissa muihin aktiivisen ja vastuullisen kansalaisuuden taitoihin. Tiedän, että tehtävä on hankala ja nykyisin kaikkea arvopohjaista ja eettistä varotaan, ettei loukata ketään. Varoessamme menetämme intomme, ilomme, ideamme, innovoimamme."
Sekä Annen, että Harton blogin postaukset ovat erinomaisia. Suosittelen luettavaksi.
Tunnisteet:
epäonnistunut,
Moodle,
opetussuunnitelma,
tavoite,
vanha teknologia
maanantai 10. lokakuuta 2011
Pian makaraportti on nyt valmis
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)





